dijous, 29 de maig del 2008

La tecnologia RFID



La RFID, Radio Frequency Idenifications Devices és una tecnologia d’autoidentificació per radiofreqüència que es presenta en forma d’etiquetes electròniques o tags formats per un xip i una petita antena. Aquestes etiquetes es poden incorporar a tots els productes i fan possible identificar-los a distància i controlar-los durant tota la cadena de distribució, des del fabricant fins al comprador. Una altra de les característiques és que permet emmagatzemar múltiples informacions referents als articles que portin aquesta identificació.

Per tal de que la tecnologia RFID funcioni, són necessaris tres elements bàsics: una etiqueta electrònica o tag, un lector de tags i una base de dades. Les etiquetes electròniques porten incorporat un microxip que conté adherit el codi únic identificatiu del producte. El lector envia una sèrie d’ones de radiofreqüència al tag que es capten mitjançant una petita antena. Aquestes ones activen el microxip i transmet al lector quin és el codi únic de l’article. Un equip lector pot enviar una senyal d’interrogació a un conjunt de productes i aquests responen enviant cadascun el seu número únic d’autoidentificació.

Un cop el lector ha rebut el codi únic del producte, el transmet a una base de dades, on s’ha emmagatzemat prèviament les característiques de l’article en qüestió: data de caducitat, material, pes, dimensions, etc. D’aquesta forma es fa possible consultar la identitat d’una mercaderia en qualsevol moment i fàcilment durant tota la cadena de subministrament.

La tecnologia RFID va aparèixer en el mercat amb força i ha començat a desplaçar el codi de barres ja que el nou sistema permet identificar objectes a distància amb les etiquetes electròniques i ofereix molts més avantatges pel que fa als sistemes d’identificació dels productes.

Les grans multinacionals estan ja plantejant-se l’ús massiu d’aquestes tecnologies i han demanat als seus proveïdors que comencin a incorporar etiquetes RFID per aquest motiu s’ha
creat l’organisme internacional gestor dels codi de barres, que ha començat a treballar per a la aplicació del sistema i ha creat l’ EPC Globalper tal de promoure i estandaritzar la seva aplicació.

La tecnologia RFID té molts avantatges sobre el codi de barres ja que no necessita contacte visual amb el mòdul lector per poder llegir les etiquetes i la lectura es pot fer des d’una distància de fins a 10 metres. Mentre que el codi de barres identifica un tipus de producte, les etiquetes electròniques poden gestionar de forma individual cada producte a la vegada que permet llegir múltiples etiquetes simultàniament i emmagatzemar molta més informació que el codi de barres.

Les etiquetes electròniques eviten falsificacions ja que no es poden copiar. Un tag sobre un article de marca garantitza la seva autenticitat. La RFID soluciona la problemàtica d’identificar productes de mides i formes molt variades d’una forma òptima i automatitzada optimitzant els processos d’inventari o recepció de mercaderies on és fa necessari la lectura d’un gran nombre d’etiquetes per segon, com podrien ser totes les caixes contingudes en un palet, en un mínim de temps.